Woensdag 21 september

We beginnen om 9 uur als de sluis ook begint want we willen vandaag bijtijds in Coevorden liggen. Om 10 uur verlaten we de Hoogeveense vaart en draaien het Stieltjes kanaal in waar we na een kwartiertje de Stieltjessluis tegenkomen die ook alweer klaar staat voor ons. Deze sluiswachter is op de sluis aanwezig en doet de bediening van bruggen en sluizen vanaf de Spaarsluis tot hier. Om half 12 meren we alweer af in de jachthaven van Coevorden wat ons 15 € havengeld kost. We bellen het gezin waar we Lola in februari opgehaald hebben want die hadden laten weten dat ze het leuk zouden vinden om Lola nog een keer te zien. We maken een afspraak voor 6 uur zodat we tot dan de tijd aan ons eigen hebben. Wij gaan naar de VVV en de stad in en nemen een lunch bij de visboer. Het is best een aardige stad met veel historie en een redelijk winkelaanbod. Als we terug zijn ga ik nog met Lola een wandeling maken door het park en tegen de tijd dat we terug zijn verwachten we het bezoek. De vrouw komt met haar 2 zoontjes [ 5 en 3 jaar] en Lola raakt helemaal door het dolle heen. Vooral de oudste jongen vindt het geweldig en zou wel willen blijven maar zij had de jongens al gewaarschuwd dat ze zonder hond weer weg zouden gaan. Na een klein uurtje zijn ze weer vertrokken en Lola heeft ze nog na gekeken en een beetje gepiept maar dat ging toch redelijk snel weer over. Wij hadden ook zo onze bedenkingen er over maar wilden de mensen toch ook weer niet teleurstellen. Later stuurden ze nog een sms dat ze het geweldig hadden gevonden en als we nog eens in Coevorden kwamen wilden ze wel weer contact. Vandaag hebben we weer 14 km gevaren dus moe zullen we niet worden.

Ook handig auto aan boord maar helaas daar hebben wij geen plaats voor
CoevordenHet Arsenaal Coevorden

Donderdag 22 september

Vandaag wordt weer een echte vaardag want we willen naar Almelo en dat is ongeveer 40 km. Na ca 6 km krijgen we de Coevorder sluis die open staat en dan steek je de Vecht over en krijg je sluis De Haandrik die ook open staat. Deze sluizen worden alleen gesloten als de Vecht hoogwater voert en dan moet je schutten. Thea gaat eerst nog even naar Appie Happie en ik loop nog even mat Lola door het park maar nadat we de brugwachter gewaarschuwd hebben varen we om kwart over 10 door de eerste brug. Tussen de middag is er maar een half uur pauze zodat we daar weinig oponthoud van hebben. Om kwart voor 4 varen we sluis Aadorp uit en maken met toestemming van de sluiswachter boven de sluis vast. Scheelt ons weer havengeld in de jachthaven van Almelo.

Vrijdag 23 september

We zijn vroeg wakker en vertrekken om half 9. Vandaag is Eefde ons einddoel maar dat zijn ruim 45 km te gaan. Om half 11 zijn we op de splitsing (Delden – Almelo) en om 11 uur passeren we Goor. In Lochem maken we even vast om brood in te slaan en tevens Lola de gelegenheid te geven d’r behoefte te doen. Na ca. 3 kwartier gaan we om kwart over 1 weer verder en maken om 3 uur vast in Eefde boven de sluis voor de stuw op het jachtensteiger. Ze zijn druk bezig met bomenkap bij de sluis om zodoende plaats te maken voor de nieuw te bouwen sluis.

Zaterdag 24 september

Na het ontbijt zien we een transportje aankomen dat af wil schutten dus ons snel gemeld bij de sluis en kunnen we mee naar beneden. Zodoende varen we om 9 uur de sluis al uit en een half uurtje later gaan we in de opvaart. De motor moet na lange tijd weer eens z’n best doen want de laatste keer was opvarig op de Elbe. Om nu een beetje de gang er in te houden moeten we wel 1700 t/min draaien waar we op de Elbe daarmee problemen hadden maar nu ging alles voortvarend vooruit. Waarschijnlijk toch maar goed dat we toen de dieselfilter vervangen hebben. Om 3 uur zijn we een baggergat in Velp op km 882,5 binnen gedraaid en hadden er toen 43 km opzitten. We hebben de kop in het zand laten lopen en toen wat dwars laten waaien en de palen laten zakken zodat we de plank konden leggen om aan de wal te komen. Ja, je moet er wat voor over hebben als je een hond aan boord hebt. Ook was het weer zodanig dat er weer eens gezwommen kon worden mede door de goede kwaliteit van het water natuurlijk. Je weet maar nooit misschien wel de laatste keer van dit seizoen. Een leuke toevalligheid: Toen ik de beginstand van de urenteller bekeek van toen we in Rotterdam zijn begonnen en nu we in Velp liggen kwam ik uit op precies 400 draaiuren. Een mooie mijlpaal verder van geen betekenis.

Sluis Eefde

Beetje bange hond

Vanmorgen maar weer even gezwommen want het water was het warmst. Buitentemperatuur 12 graden binnen 17 graden en water 19 graden dus de beste plaats. Maar om kwart over 9 toch maar weer weg gevaren met de bedoeling om binnen Weurt te geraken. Het is 10 uur als we aan de Ijsselkop zijn en goed kwart over 11 draaien we de Pannerdersche kop rond en zijn we afvarig op de Waal. Hier gaat de motor weer in de spaarstand en om half 2 liggen we vast binnen de sluis van Weurt in het haventje tussen de oude en de nieuwe sluis. Thea gaat op de fiets naar d’r vriendin in Beuningen en ik ga op stap met Lola. Tegen de avond krijgen we een beetje regen maar dat is tegen het stof en om de zaak een beetje af te koelen. Morgen gaan we bij m’n broer kijken die met z’n schip bij de Gelria aan de werft ligt met schade