Donderdag 1 september

Vanaf nu wordt het kilometers vreten. Het Mittelland kanaal is hoofdzakelijk recht met weinig bezienswaardigheden dus heeft het ook geen zin om vroeg te gaan liggen en het weer is ook niet bijzonder. En dan nog die vele kilometers. Vanaf Rothensee waar we nu liggen op km 320 tot Minden is al 220 km te gaan. In Minden willen we bekijken hoe we verder gaan want dan hebben we de keus uit 2 opties. Of we gaan verder tot het eind of we slaan af en varen via de Weser terug. We vertrekken om kwart voor 9 en varen non stop naar Rühen op km 256 waar we om 4 uur vastmaken. We liggen hier voor een Grieks restaurant en daar willen we ons laten verwennen. Voor de goede rekenaars betekend dat dat we vandaag 64 km afgelegd hebben dus blijven er nog 156 te gaan voordat we moeten beslissen. Rühen was in DDR tijd een belangrijke plaats voor de scheepvaart van west naar oost omdat hier de douane post was die moest controleren of er geen verboden goederen vervoerd werden.

En zowaar een naamgenootMittellandkanal km. 265 voormalige Oost-West grens

Vrijdag 2 september

Weer vertrekken we om kwart voor 9 ondanks de mist maar voor ons is 200 meter voorlopig genoeg omdat we toch warm moeten draaien. Gelukkig wordt het zicht al snel beter en na 10 km zijn we in Autostadt Wolfsburg waar we een tussenstop inlassen om het autopark te bezichtigen. We nemen aan dat de meeste wel weten dat daar VW gevestigd is. Om 10 uur maken we daar vast en om half 11 lopen we al aan de wal om via de voetgangersbrug, met loopband, naar de overkant te gaan waar het bezoekers centrum zich bevind. We kopen twee dagkaarten en dan kan je er de hele dag ronddolen. Als je alles wilt bekijken en alle uitleg wil horen en lezen kom je tijd te kort. Maar ook zo is het zijn geld waard. We treffen ook mooi weer wat vooral belangrijk is als je van de ene hal naar de andere loopt maar binnen is het overal heerlijk koel door de airco’s. We krijgen veel informatie over het concern VW en vooral over Autostadt Wolfsburg. Er werken hier 60.000 mensen terwijl de stad 125.000 inwoners telt. Niet dat alle werknemers uit Wolfsburg zelf komen maar alleen ter vergelijk. Ze werken in 3 ploegen dienst en 3 keer per etmaal zijn daar ook de wegen verstopt tijdens het ploeg wisselen. Iedere dag rollen er 3800 auto’s de fabriek uit en er worden 4 verschillende modellen in Wolfsburg gebouwd de rest wordt ergens anders geproduceerd. Iedere dag worden er 500 auto’s door de nieuwe eigenaren persoonlijk afgehaald 363 dagen per jaar. Ze hebben daar twee torens staan waar per toren 400 auto’s instaan die volautomatisch via een soort lift naar beneden getransporteerd worden als de nieuwe eigenaar gearriveerd is en het geld gestort is. Ook kan je tegen betaling met zo’n lift naar boven in een van de torens. Wij hadden een wachttijd zodat het allemaal te krap werd dus dat is aan ons voorbij gegaan. In totaal werken er 610.000 mensen wereldwijd bij het concern dat in 168 landen vertegenwoordigd is. Verder zijn er 13 verschillende merken onder de vlag van VW zoals Porche Seat Skoda Audi maar ook luxes merken zoals Masserati en als laatste loot aan de stam is Ducati erbij gekomen. Oorspronkelijk hadden we gedacht een paar uur daar aan te besteden en dan verder te varen maar doordat het zo uitgebreid is kom je al gauw tijd te kort dus toen we om 6 uur aan boord waren hielden we het maar voor gezien en zijn blijven liggen.
WolfsburgEn we komen een bekende tegen

En weer veel auto’s
Dit was alleen een foto maar voor de familie heel herkenbaar Theo’s vader had er ooit een.
Twee torens voor 800 auto’s
En op het eind nog heel veel boeken te koop en ook allerlei modelautotjes